Thursday 1 March 2018

Tugas Ejen Takaful


Ramai yang tahu umumnya seorang perunding takaful akan menceritakan mengenai kelebihan atau manfaat takaful beserta dengan produk yang berkaitan. Di Malaysia, ejen takaful atau perunding takaful mewakili pelbagai jenis Pengendali Takaful yang berbeza.


  
Untuk entry kali ini, saya akan menceritakan mengenai tugas-tugas hakiki seorang ejen takaful yang mewakili Great Eastern Takaful Berhad.

1. Mempromosikan produk 

Sebagai wakil Great Eastern Takaful, adalah menjadi kemestian bagi setiap ejen-ejen mereka untuk mempromosikan setiap produk yang disediakan oleh Great Eastern Takaful Berhad. Sebagai contoh, Great Eastern Takaful menawarkan beberapa pilihan produk seperti i-Great Damai, i-Great Mega, i-Great Teras, i-Great MediMax, i-Great Iqra', i-Great Amal, i-Great Idaman, i-Great Abadi, dan sebagainya yang mempunyai pelbagai manfaat dan fungsinya yang tersendiri.

2. Penerangan mengenai produk 

Selain mengenali setiap produk yang ditawarkan oleh Great Eastern Takaful, seorang ejen wajib mengetahui ciri-ciri pelan untuk setiap sesuatu produk dan berupaya untuk menerangkan dengan lebih terperinci kepada setiap prospect. Sebab itu, semua ejen wajib untuk menduduki peperiksaan bagi setiap produk dan mestilah lulus sebelum layak menjalankan tugas sebagai seorang ejen takaful.

3. Cadangan

Setiap prospek memerlukan cadangan yang berbeza serta bergantung kepada bajet masing-masing. Oleh itu, setiap ejen takaful perlulah bijak untuk membuat proposal atau cadangan yang bersesuaian dengan prospek masing. Prospek A mungkin memerlukan manfaat yang lebih dari prospek B, oleh itu, caruman mereka juga berbeza-beza. Sebab tu adalah digalakkan untuk bertemu dengan beberapa ejen takaful dan berbincanglah dengan lebih lanjut mengenai cadangan yang dikemukan. Percayalah, kalau anda berjumpa dengan 3 orang ejen berbeza, anda pasti akan menerima 3 cadangan yang berbeza.

4. Perkhidmatan

Takaful merupakan perniagaan yang berasaskan service atau perkhidmatan. Oleh itu, seorang ejen takaful perlulah melakukan beberapa servis seperti pengeluaran, pembaharuan, penerusan mana-mana sijil takaful, dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

5. Memberi kesedaran kepada umum

Ejen takaful juga berperanan untuk menyampaikan manfaat dan kelebihan takaful kepada orang ramai. Antara medium yang selalu digunakan adalah melalui facebook, instagram, youtube, website, blog, twitter, dan sebagainya. Medium yang digunakan oleh ejen mungkin berbeza. Ada juga ejen yang lebih suka menggunakan pendekatan secara terus dengan prospek seperti berjumpa secara terus ataupun melalui telefon dan whatsapp. Walau apa jua cara, tujuan ejen-ejen ini adalah untuk menyebarkan manfaat dan kelebihan takaful selain member kesedaran tentang takaful. Percayalah, ramai lagi mereka diluar sana yang tidak pernah dengar apa itu takaful.

Berikut merupakan antara medium yang saya gunakan untuk menyebarkan manfaat serta info berkenaan takaful.

a. Facebook - Takafulwithliyana
b. Instagram - takafulwithliyana
c. Youtube - takafulwithliyana
d. Blog - takafulwithliyana.blogspot.com

6. Mengekalkan hubungan baik

Dalam berurusan dengan pihak pelanggan, ejen takaful juga perlulah bijak menjaga hubungan baik dengan pelanggan sedia ada mahupun dengan bakal pelanggan. Hubungan baik disini merujuk kepada hubungan dalam berniaga dan bukan hubungan yang istimewa ya. 

7. Tahu tentang keadaan pasaran

Ejen juga perlu mengetahui tentang keadaan pasaran serta isu semasa yang berkenaan untuk membimbing pelanggan mereka dengan sewajarnya.

Terdapat lagi tugas-tugas lain, cuma yang saya huraikan disini adalah tugas utama seorang ejen takaful. Ada juga ejen yang menjalankan tugas-tugas lain diluar skop tugas mereka bergantung kepada ejen masing-masing.

Semoga entry ini dapat memberi manfaat kepada mereka yang ingin tahu tentang tugas-tugas seorang ejen takaful. Bagi mereka yang berminat untuk memulakan kerjaya sebagai ejen takaful atau perunding takaful bolehlah menghantar resume terkini anda ke zahari.noorliyana@gmail.com. 



No comments:

Post a Comment