Saturday 17 February 2018

4 Ciri-ciri Ejen Takaful


Menggalas tanggungjawab sebagai seorang ejen takaful bukanlah suatu tugas yang mudah. Meskipun tampak remeh dan dipandang sebelah mata oleh kebanyakkan orang, namun bukan mudah untuk mencari mereka yang mempunyai ciri-ciri berikut sebagai ejen takaful.



Sebagai duta kewangan islam, adalah penting untuk ejen-ejen takaful, tidak kira mana-mana takaful operator sekali pun mestilah mempunyai empat (4) ciri-ciri berikut. Jom kita fahami satu persatu ciri-ciri ejen takaful.

CIRI –CIRI EJEN TAKAFUL

1. Benar (siddiq)

Seseorang haruslah bersifat benar pada tutur kata, pemikiran dan tindakan. Sekiranya dia bercakap benar dan melakukan sebaliknya maka dia adalah tidak jujur. Sebagai duta kewangan Islam, ejen Takaful mestilah benar dalam tutur katanya semasa mempromosikan produk-produk Takaful. 

2. Menegakkan Amanah (amanah) 

Maksud amanah ialah boleh dipercayai, atau, sesuatu atau seseorang yang meninggalkan kepada seseorang bagi melindungi atau menjaganya. Berlawanan dengan amanah ialah khianat atau derhaka. Iaitu, gagal untuk menjaga kepercayaan atau amanah semasa seseorang meninggalkannya seperti diharapkan  atau mahukan.

Ejen Takaful mestilah amanah seperti jujur, adil dalam berurusan, menghormati kepercayaan, menepati masa, menunaikan janji dan komitmen, dan lain-lain.

3. Menyampaikan (tabligh) 

Ejen Takaful sebagai duta kewangan Islam hendaklah menyampaikan maklumat yang berkaitan kepada prospek mereka dan tidak menyembunyikan apa-apa maklumat daripada mereka.

4. Bijaksana (fathonah) 

Ejen Takaful sebagai duta kewangan Islam memerlukan kecerdasan dan kebijaksanaan. Ejen itu akan dapat menjelaskan kewangan Islam terutama Takaful kepada pasaran.  Oleh itu, adalah sangat penting bagi mereka untuk melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan yang berkaitan kewangan Islam dan Takaful.

Pengantara Takaful profesional seperti ejen, broker atau penasihat kewangan mestilah cekap dan mempunyai ciri-ciri berikut: 

 Pengetahuan yang baik mengenai produk Takaful 
 Memahami keperluan dan kepentingan pelanggan 
 Memastikan pelanggan memahami produk yang mereka sertai 
 Mendedahkan semua fakta matan mengenai produk 
 Memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan perkhidmatan yang tepat pada masanya

Kalau anda memiliki ciri-ciri seperti yang dinyatakan di atas, mungkin andalah yang kami cari untuk menyertai agency kami sebagai ejen takaful. Untuk makluman lanjut boleh hubungi Liyana di 019-549 2206 atau email ke zahari.noorliyana@gmail.com.

  

No comments:

Post a Comment